کتاب:‌علوم   تجربی، پایه: ششم ، مقطع:ابتدایی. درس دوم: سرگذشت دفتر من.  صفحه: ۱٥-۱٣.   نام مدرسه: رودكي.   تعداد   دانش آموزان: ٣٠   نام آموزگار: اسماعیل   عباسی   وقت: ٤٥ دقیقه.       تاریخ اجرا: ۱٥/٧/٩٤

 

مشخصات   کلی

 

دانش   آموزان در پایان این درس با نحوه ساخت کاغذ آشنا خواهند شد

 

هدف   کلی

 

لزوم   بازیافت کاغذ را درک کند.  مراحل مختلف   ساخت کاغذ را شناسیایی کند.   نقش رنگبر ها در فرایند کاغذ سازی را بفهمد.   مهارت استفاده از رنگبرها و انجام آزمایش را کسب کند

اهداف   جزئی

 

از   دانش آموزان انتظار می رود که در پایان این درس:

دانش   ها:

مراحل   مختلف ساخت کاغذ از چوب را تشریح کند . قسمت هایی از دخت که قابل تبدیل به کاغذ   است را نام ببرد . نوع تغییر (فیزیکی یا شیمیایی)‌ىآ‌إى‌ةر مرحله از کاغذ سازی،   تشخیص دهد. نقش رنگبرها در کاغذ سازی را توضیح دهد. برخی از رنگبرهای پرکاربرد   را نام ببرد. اهمیت و نحوه نگهداری از آب اکسیژنه را بیان کند

مهارت   ها:‌

آزمایش   مربوط به رنگبری سرکه و آب اکسیژنه را در آزمایشگاه کلاس انجام دهد – با دوستان   خود در مورد نحوه ساخت کاغذ بحث کند . به طور عملی کاعذ های باطله را در منزل به   کاغذ قابل استفاده تبدیل کند

نگرش   ها:

در   حین انجام آزمایشات مربوط به رنگبرها از خود شوق و علاقه نشان دهد . با علاقه در   مورد بازیافت کاغذ با دوستان خود بحث کند . نسبت به بازیافت کاغذ علاقه مند شود   و به حفظ محیط زیست اهمیت دهد

 

اهداف   رفتاری

 

راهبردها   حول محور پرورش مهارت ها ( مشاهده ، آزمایش و بحث و گفت و گو ) و نگرش ها ( شرکت   در کارهای گروهی ) می چرخند

از   این فنون استفاده می شود: مشاهده، مقایسه ، برقراری ارتباط، انجام آزمایش و   کاربرد ابزار و جمع آوری اطلاعات: الگوی تفکر استقرایی

از    این روش ها نیز استفاده می شود: نمایش عکس و فیلم – بحث و گفت و گو – سخنرانی –   انجام آزمایش – پرسش و پاسخ

 

روشهای   تدریس

زمان

(   دقیقه )

اصلی: معلم – کتاب – تصاویر

کمکی:   فیلم و اسلاید – ابزار ها و وسایل آزمایشگاهی شامل: بشر – آب  - سرکه – آب اکسیژنه – پتاسیم پرمنگنات –  رایانه

مواد   آموزسی

 

٤

سلام   و احوال پرسی.     حضور و غیاب.     دقت در وضع جسمی و روحی بچه ها .     بیان مناسبت هفته یا روز .     بررسی تکلیف جلسه گذشته

کارهای   مقدماتی

٤

سوالات پیش آزمون:

در گذشته مردم دانسته های خود را چگونه ثبت می کردند؟

ثبت اطلاعات روی سنگ و چوب، چه مزایا و معایبی داشت؟

از وسایل کاغذی موجود در اطراف خود، چند نمونه نام ببرید؟

اهمیت  درختان در زندگی را توضیح دهید؟

از چوب درخت چه موادی می توان ساخت؟

برخی مواد که بصورت طبیعی و بدون دخالت انسان ساخته می   شوند را نام ببرید

 

ارزشیابی   تشخیصی (ورودی)

٣

طبق   الگوی پیش سازمان دهنده، ابتدا کلیاتی از پیش نیاز های درس را بصورت کلامی  به دانش آموزان انتقال می دهیم:    بچه ها می   دانید که این میز و تخته چگونه درست شده اند؟ چوب درخت را به کارخانه می برند و   به میز و نیمکت و تخته تبدیل می کنند، برای این کار از قسمت های چوبی درخت استفاده   می شود و از رنگبرها و مواد شیمیایی مختلف استفاده می کنند جهت تغییر رنگ چوب   درخت

از چوب درخت علاوه بر میز و صندلی، کاغذ نیز می توان درست   کرد

ارائه   مفاهیم پیش نیاز

٣

 

بچه   ها به کتاب ها و دفترهایتان نگاه کنید، به برگه هایشان نگاه کنید، از کاغذ درست   شده اند، می دانید کاغذ چگونه درست می شود؟

به   این اسکناس ها و مقوا و کاغذ رنگی ها نگاه کنید، دوست دارید بدانید کاغذ مورد   استفاده آن ها،‌از چه راهی تولید می شود؟

سفر   یادگیری امروز از جاده کاغذ سازی می گذرد،‌به فعالیت های درسی امروز توجه کنید   تا بتوانید پاسخ این سوالات را پیدا کنید

انگیزه   سازی

 

 

 

 

٢٢

                                                                                                                      
   

فعالیت های دانش آموزان

   
   

فعالیت های معلم

   
   

 

   

ابتدا به سخنان معلم     گوش داده و سس در پاسخ سوال معلم، شاخه ،‌تنه و ساقه را نام می برند

   
   

 

   

در     مورد قسمت های مختلف درخت و این که از قسمت های چوبی آن می توان کاغذ ساخت،‌سخن     می گوید و از بچه ها در مورد قسمت های چوبی درخت سوال می پرسد

   
   

 با دقت به تصاویر نگاه کرده و مراحل تبدیل     چوب به کاغذ را به این صورت بیان می کنند:‌قطع درخت – بریدن و قطغه قطعه کردن     چوب ها – حمل الوار  به کارخانه – کندن     پوست الوار – ریز کردن چوب ها و تولید چیپس چوب – تبدیل چیپس به خمیر کاغد –     خشک و صاف کردن کاغذ و تبدیل به کاغذ

   
   

 

   

تصاویر     مربوط به مراحل کاغذ سازی را به بچه ها نشان می دهد و از آن ها می خواهد با     دقت به تصاویر نگاه کرده و مراحل مختلف را نام ببرند

   

 

   

 

   
   

با     دقت به فیلم نگاه کرده و در پایان در مورد ان بحث می کنند و مراحل مختلف کاغذ     سازی را مورد بررسی قرار می دهند

   
   

فیلم اموزشی مربوط     به تهیه کاغذ از چوب درخت را از طریق پروژکتور در کلاس نمایش می دهد و از بچه     ها می خواهد با دقت به فیلم نگاه کرده و در پایان آن چه فهمیده اند را شرح دهند

   
   

با     مشورت با هم به سوالات معلم پاسخ می دهند به این صورت که در بریدن درخت، قطعه     قطعه کردن چوب ها،‌تبدیل چوب به چیپس، تغییر فیزیکی و در تبدیل چیس به خمیر و     نیز صاف کردن خمیر، تغییر شیمیایی رخ می دهد. دلایل خود را نیز بیان می کنند

   
   

 

   

در     مورد نوع تغییرات فیزیکی یا شیمیایی که در هر مرحله از کاغذ سازی انجام می شود     از بچه ها سوال می پرسد

   

 

   
   

به     سخنان معلم گوش داده و نظرات شان را در مورد رنگبرها بیان می کنند

   
   

رنگبرها     را معرفی کرده و در مورد نقش آن ها توضیح می دهد و از بچه ها می خواهد چند     رنگبر نام ببرند

   
   

 

   

بشر     را تا نیمه از اب پر کرده، پتاسیم پرمنگنات را وارد ان کرده تا به رنگ صورتی     در بیاید. آن گاه با قطره چکان ابتدا سرکه و سپس اب اکسیژنه را وارد ان می     کنند و هر بار تغییر رنگ را مورد بررسی قرار می دهند. نتیجه میگیرند که اب     اکسیژنه یک رنگبر قوی است چون باعث بی رنگ شدن محلول پتاسیم پرمنگنات می شود

   

 

   
   

وسایل     مربوط به رنگبری آب اکسیژنه را در اختیار بچه ها قرار می دهد:‌بشر – آب – اب     اکسیژنه – سرکه – پتاسیم پرمنگنات

   

از     بچه ها می خواهد آزمایش مربوطه را انجام داده و از ان نتیجه گیری کنند . در     ضمن راهنمایی های لازم را در اختیار شان قرار می دهد

   
   

با     دقت به سخنان معلم گوش داده و نظرات شان را در مورد اهمیت بازیافت کاغذ در     زمینه حفظ منابع طبیعی و محیط زیست بیان می کنند

   
   

در     مورد بازیافت کاغذ های باطله به عنوان راه دوم تولید کاغد با بچه ها بحث می     کند و نظرات ان هخا را در مورد اهمیت این کار بازجو می شود

   
   

با     دقت به فیلم نگاه کرده و نظر خودشان را بیان می کنند

   
   

 

   

فیلم     اموزشی مربوط به بازیافت کاغذ های باطله را در کلاس نمایش می دهد تا بچه با     بررسی ان بتوانند در منزل کاغذ های باطله را مورد بازیافت قرار دهند

   

 

   

 

 

ارائه درس جدید و   فعالیت های یاد دهی - یادگیری

٣

 

بیان خلاصه ای از درس توسط معلم: -نحوه ساخت  کاغذ از چوب درخت و مراحل این فرایند –رنگبر   ها و نحوه کار آن ها – اهمیت استفاده از رنگبرها در فرایند کاغذ سازی – اهمیت   بازیافت کاغذ

نتیجه گیری بچه ها از درس و بیان نظرات در کلاس

خلاصه   و نتیجه گیری

٣

 

طرح چند پرسش شفاهی توسط معلم: چه قسمت هایی از درخت قابل تبدیل به کاغذ   است؟  مراحل مختلف تبدیل چوب به درخت را   توضیح دهید. نوع تغییر (فیزیکی یا شیمیایی ) را در هر مرحله از کاغذ سازی تعیین   کنید. چند ماده رنگبر نام ببرید

ارزشیابی   تکوینی

٣

 

انجام عملی آزمایش مربوط به رنگبری آب اکسیژنه و سرکه در ظرف حاوی کاغذ رنگی   و ارائه گزارش به کلاس

تهیه گزارشی از نقش آب اکسیژنه در فرایند کاغذ سازی و زمان کاربرد آن

تحقیق در مورد نحوه بازیافت کاغذ و اهمیت آن

تعیین   تکلیف